«کنفرانس تغییرات اقلیمی ۲۰۲۱ سازمان ملل» که بیست و ششمین کنفرانس این سازمان با این موضوع است و برای همین COP26 نامیده می‌شود در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می‌شود

COP26

این کنفرانس که از  ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر (۹ تا ۲۱ أبان) ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، بیست و ششمین «کنفرانس طرف‌های متعهد» (COP) به «چارچوب پیمان‌نامه تغییرات اقلیمی سازمان ملل» (UNFCCC) و سومین اجلاس طرف‌های متعهد به توافق‌نامه اقلیمی پاریس است.

در این کنفرانس برای نخستین بار از هنگام توافق‌نامه پاریس (که در بیست‌ویکمین کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس در سال ۲۰۱۵ به دست آمد) انتظار می‌رود کشورها سهم تعیین‌شده ملی خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهند. کشورها بر اساس روندی که در توافق‌نامه پاریس با اصطلاح «چرخ ضامن‌دار» از آن نام برده شده است، هر پنج سال این سهم را بالا ببرند.

این کنفرانس قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شود، اما به خاطر پاندمی کرونا که اسکاتلند را هم درگیر کرد، با یک سال تاخیر در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

یکی از اهداف اصلی این کنفرانس سازماندهی برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از ۱.۵ درجه سلسیوس است. همچنین کنار گذاشتن تدریجی استفاده از زغالسنگ به عنوان منبع انرژی نیز از موضوعات مورد بحث آن هستند.

۲۵۰۰۰ نماینده از ۲۰۰ کشور و حدود ۱۲۰ روسای دولت‌ها در این کنفرانس حضور دارند که از جمله بلندپایه‌ترین آنها می‌توان به جو بایدن، رئیس‌چمهور آمریکا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، جاستین ترود، نخست‌وزیر کانادا، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی اشاره کرد.

از جمله غایبان بزرگ در این کنفرانس،  شی جیپینگ، رهبر چین است که به طور مجازی در آن سخن خواهد گفت. با توجه به اینکه چین بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، شرکت نکردن شی جیپینگ احتمال توافقی قابل‌توجه در این کنفرانس را کاهش می‌دهد.

کد خبر 635363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha